woensdag, 09 september 2015

Het blijkt dat het onderwerp vluchtelingen een discussie naar alle richtingen oplevert. Want vandaag heb ik met een vriend gesproken die me iets over een artikel heeft vertelt die hij net heeft gelezen. Hij heeft het over een artikel gehad die hij op internet heeft gevonden en die daarop ingaat wat ik gisteren geschreven heb. Maar dan precies in het tegengestelde.

De auteur van de artikel waar ik het over heb is Serdar Somuncu en hij vraagt zich af hoe het komt dat iedereen plotseling zo enthousiast over de vluchtelingen praat. Hij is in Duitsland daarvoor bekend dat hij zijn mening vrij uitdrukt en soms ook best wel op een agressieve manier. Dat doet die bij die artikel dus ook. Hij heeft het erover dat veel te veel mensen op eens veel te vriendelijk tegenover vluchtelingen zijn die naar hun land komen. De tekst laat je erover nadenken of je nu echt tolerant tegenover buitenlanders bent of of je gewoon meedoet bij die hype. In goede voorbeeld geeft daarom ook de video die ik gister op mijn mediadagboek geplaatst heb. Het is een voorbeeld hoe leuk het kan zijn om andere mensen te steunen. Maar nu moet ik me echt afvragen voor welke redenen mensen dat eigenlijk doen. En zelfs of ik het doe omdat ik het wel wil of omdat het nu gewoon leuk een aardig is om ‘de juiste mening’ erover te hebben.

Als je zelf wel even naar de artikel kijkt geeft het een goede toelichting over de standpunten van de auteur:

http://www.wiwo.de/politik/deutschland/fluechtlingspolitik-das-ist-so-typisch-deutsch/12267808.html

Maar niet alleen in dit artikel en bij die mensen die ik tegenkom is de onderwerp vluchtelingen van grote belangstelling. Ook de media in Duitsland hecht er vandaag attentie aan. En ook in Nederland blijft het een veel besproken issue. Op de hoofdpagina van nu.nl vindt je bij ‘Voor in het nieuws’ een bericht over de Europese plannen voor de vluchtelingencrisis.

http://www.nu.nl/dvn/4121975/europese-plannen-vluchtelingencrisis.html

Maar wat ook opvalt, is dat of Duitsland of Nederland in internationale gebeurtenissen wel voor dezelfde dingen kiezen en in de media plaatsen. Als jij bijvoorbeeld nu.nl met faz.net vergelijkt dan zie je daar wel overeenkomsten.

Vanavond heb ik op tageschau.de weer naar de dagelijkse nieuws gekeken die ook op de televisie elke avond te zien zijn. Volgens mij blijf je daar altijd op de hoogte van wat er gebeurd.

Kommentar verfassen

