dinsdag, 15 september 2015

De ontwikkeling met de vluchtelingen is ook vandaag nog een veel besproken issue in het nieuws. Toen ik vandaag weer mijn computer aanzette om online naar het nieuws en de gebeurtenissen te kijken, viel me meteen een artikel op heute.de op:

http://www.heute.de/neues-gesetz-gegen-illegale-einreise-ungarn-droht-fluechtlingen-mit-gefaengnis-40106570.html

Het gaat erover dat Hongarije zijn grenzen dicht doet voordat de vluchtelingen niet meer het land binnenkomen. De regering van Hongarije zorgt ervoor dat vluchtelingen vanaf nu veel moeilijker over de grens kunnen komen. Er zijn al zestien vluchtelingen die naar de gevangenis moesten omdat de overheid zegt dat ze niet legaal naar Hongarije kwamen. Het sluiten van grenzen vind ik persoonlijk geen oplossing en ook niet hoe de overheid hun aanpak in Hongarije argumenteert. Ik begrijp wel dat ze het willen stoppen, maar zeker niet op deze manier.

Verder heb ik op heute.de noch een artikel gelezen, die nog een keer de racisme in de sociale netwerken benadrukt. Dat onderwerp werd een paar dagen geleden al op internet gediscussieerd en ook al van mij gelezen en op een eerdereweblogbijdrage besproken. Daarom vond ik het juist interessant te lezen dat de Duitse minister Heiko Maas nu ook harder er tegen aan gaat. Hij wil dat Facebook sterker gecontroleerd wordt.

http://www.heute.de/maas-ermahnt-facebook-rassistische-kommentare-loeschen-40105632.html

Ik wilde ok nog een keer naar de Nederlandse Pers kijken en toen ik op NOS.NL rondkeek viel me meteen de artikel op die over Prinsjesdag ging. Er wordt veel aandacht aan die dag besteden, meerdere artikelen en video’s zijn beschikbaar. Daardoor zag ik hoe belangrijk die dag voor Nederlanders vast wel is een wat een groot deel het in het politieke jaar uitmaakt.

Nadat ik nu een hele week bewust naar de media en ook naar mijn mediagedrag gekeken heb, viel me op dat ik me alleen maar door het internet informeer. En zonder televisie of radio moet ik zelf bepalen wat voor mij belangrijk of interessant is. Daardoor zal ik me waarschijnlijk anders gedragen als mensen die naar de dagelijkse NOS Journaal of de Duitse Tagesschau kijken. Ik bepaal dus zelf wat en hoeveel ik iets consumeer. Dat is soms misschien een beetje moeilijker omdat je niet maar even tussendoor naar de nieuws kunt luisteren. Maar ik vind het juist leuker om zelf naar artikelen en video’s te kijken en het zelf te beslissen wat de nieuws in de wereld wel zijn.

Qua nieuwsbijdragen viel natuurlijk op dat de juiste omgang met de vluchtelingen of in het binnenland of het buitenland de nieuwswereld bestemt. Ik ben geïnteresseerd erin hoe de regeringen de crisis oplossen, verder aanpakken en welke nieuwe regelingen ze besluiten.

Kommentar verfassen

