dinsdag, 22 september 2015

Het is nu al een week geleden voordat ik me bezig heb gehouden met de laatste bijdrage. Toen ik vanochtend naar het nieuws wilde kijken, was ik van plan om alleen maar naar de Duitse online weekbladen te kijken. Daarom heb ik vandaag alleen maar op FAZ.net, sueddeutsche.de en handelsblatt.com gekeken. Wat me wel opviel was dat qua nieuwsbijdragen alle artikelen ongeveer dezelfde onderwerpen hadden, maar dan op een andere manier. Dat wil zeggen dat elk online dagblad een ander zwaartepunt zet. Dus welke nieuwsbijdrage ze het meest geschikte voor hun bladden vinden, staat helemaal boven. En dat verschilt per online dagblad. Zo heeft bijvoorbeeld de handelsblatt.com op zijn hoofdpagina als eerste punt de VW-affaire geplaatst en de sueddeutsche.de dus ook, maar hier staat ook de omgang met de vluchtelingen voor het binnenland centraal. Het artikel die me het meest heeft aangesproken was toen op FAZ.net te zien:

http://www.faz.net/aktuell/politik/fluechtlingskrise/kritik-aus-grossbritannien-die-deutschen-wirken-sehr-unsympathisch-13813916-p2.html?printPagedArticle=true#pageIndex_2

Dit bovenstaande artikel kwam ik meteen tegen toen ik de hoofdpagina van de FAZ heb bekeken. Het gaat erover dat Groot-Brittannië de Duitse omgang met de vluchtelingen niet goed keurt. Op het eiland vinden ze dat de Duitsers zich gedragen als “hippies, die alleen maar ne hun gevoelens kijken”. Ook vond ik het artikel goed omdat duidelijk beschreven wordt hoe de media in Groot-Brittannië verslag doet over de aanpak met de vluchtelingen en hoe erg het verschilt tussen de Duitse berichtgeving. Terwijl bijvoorbeeld de Duitse televisie zegt dat de omgang van de vluchtelingen in Hongarije buiten verhouding is, heeft een medewerker van BBC het over “defensie van de grenzen”.

Volgens mij laat dat voorbeeld zien hoe je beïnvloedt kunt worden hoe je over een bepaald onderwerp zult denken. Dus is het aan jou om kritisch erover na te denken of de mening van de media wel jou mening is of alleen maar de mening van de media en politici die juist willen dat het jou mening gaat worden. Het is zeker moeilijk om erachter te komen. En je moet tijd en energie eraan hechten. Maar ik denk dat hoe bewuster je naar nieuwsbijdragen, meningen of feiten kijkt, hoe beter je bent geïnformeerd over wat er werkelijk gebeurd en wat je echte, ware mening kan zijn.

Kommentar verfassen

