maandag, 12 oktober 2015

Er is weer veel gebeurd in de (nieuws-) wereld en dan toch weer niet. De vluchtelingencrisis krijgt nog steeds veel aandacht binnen de media. Maar wat me opviel was dat die manier hoe erover gerapporteerd wordt wel is verandert. Nog een paar weken eerder had je alleen maar berichten en nieuwsbijdragen gezien die wanhopige vluchtelingen laten zien. Nu wordt er gevraagd om de crisis op te lossen en hoe precies. Merkel ervaart nog vrij viel kritiek op har politieke aanpak, je ziet berichten die over de immigratie gaan. Ik heb toch het gevoel dat de situatie redelijk opgelost wordt en dat stapje voor stapje. Ook als het alleen maar ermee begint dat de vluchtelingen onderwijs krijgen in de taal en cultuur van dit land waar ze nu zijn. Natuurlijk zijn er steeds nieuwe problemen die iets met de vluchtelingen te maken hebben, maar toch denk ik dat Duitsland en de anderen landen nu begrepen hebben dat ze gewoon iets moeten doen. Ogen dicht doen lukt niet meer. En deze actieve aanpak vind ik juist goed. Eindelijk is men zich bewust dat de wereld zich een stuk verandert.

En toen ik vandaag dus naar de online nieuws keek, was er op tagesschau.de een artikel waar ik wel ben blijven hangen:

http://www.tagesschau.de/ausland/trump-deutschland-101.html

Het gaat erover dat de Amerikaanse Donald Trump tegen de aanpak van Angela Merkel is als het over de vluchtelingen gaat. Hij vindt er helemaal niets van. Maar een echte oplossing heeft hij ook niet, gewoon minder mensen mogen de VS binnenkomen. Dit artikel kreeg wel mijn aandacht omdat de argumenten van Tramp op argumenten lijken die wij al weken ervoor hadden. Een discussie die alle landen in een andere volgorde doorgaan en een andere conclusie trekken.

Verder viel me vandaag nog wel op dat, waar ja ook kijkt, de econoom Angus Deaton overal te zien was omdat hij de Nobelprijs heeft gekregen. Er waren artikel over hem op tagesschau.de, heute.de en FAZ. Het blijkt dus echt nieuws te zijn:

http://www.tagesschau.de/ausland/nobelpreis-wirtschaftswissenschaften-101.html

http://blogs.faz.net/fazit/2015/10/12/angus-deaton-gewinnt-den-wirtschaftsnobelpreis-6666/

http://www.heute.de/britischer-oekonom-angus-deaton-erhaelt-nobelpreis-fuer-wirtschaft-40500474.html

Maar ze verschillen helemaal op de manier hoe erover geschreven en geïnformeerd wordt. Terwijl het bericht in de FAZ meer wetenschappelijk wordt vertelt zijn de andere twee artikelen echt als een soort roddelverhaal gepresenteerd. Dat viel me we daarbij wel op.

Kommentar verfassen

